Час – складний термін, який необхідно пояснити дитині. Процес пояснення ускладнює ще той факт, що час – абстрактний, його не можна оцінити візуально або відчути тактильно. Незважаючи на це, важливо навчити дитину розбиратися в часі – це допоможе їй з легкістю працювати не тільки з електричними годинниками, але і з механічними.
Щоб розібратися з тим, як навчити дитину розуміти годинник, важливо враховувати не тільки вік малюка, але і його рівень розвитку. Це допоможе грамотно спланувати весь курс навчання, щоб правильно подати новий матеріал.
Для чого дитину вчити визначати час за годинником
Усвідомлювати, який на даний момент час – важливий і складний навик, на який потрібно витратити багато сил. Однак визначати час за годинником повинен навчитися кожен. Адже така навичка допоможе малюкові в наступному:
- Відрізняти і оволодіти термінами – «ранок», «обід», «вечір» і «ніч». Адже саме з цієї інформації в подальшому діти починають знайомитися з порами року, днями та місяцями.
- Спланований розпорядок. Розуміючи, котрий зараз час, малюк зможе дотримуватися певного режиму та планувати власний день – сам або заручитися підтримкою батьків.
- Ознайомитись з поняттям – «доба». Це важлива складова на шляху до того, щоб вивчити дні, орієнтуючись в їх послідовності.
Таким чином, вивчення годин є основою, так званою базою. Завдяки цьому діти зможуть запам'ятати власний розпорядок дня та звикнути до свого режиму.
Коли починати навчання
Плин часу малюки відчувають відразу ж після своєї появи на світ. В першу чергу це пов'язано зі зв'язком малюка та мами, часом годування дитини. Дорослішаючи, дитина поступово усвідомлює, що після дня приходить ніч, використовуючи ці знання з вже добре вивченими для нього процесами:
- приймання їжі;
- прогулянки з батьками;
- вечірні процедури.
Щоб зрозуміти, коли приступити до процесу навчання, рекомендується врахувати той факт, як малюк може розпізнавати цифри. Вивчення годин рекомендується починати, коли діти впевнено рахують в голос до 60 або далі, а також знають, що таке двозначні числа. В основному, такі знання приходять ближче до шестирічного віку.
Перед школою кожен дошкільник обов'язково повинен знати, що означає термін «доба», знати її складові, усвідомлюючи поняття «сьогодні», «завтра», «вчора». У дошкільнят повинен бути спланований розпорядок дня, який вони вже встигли вивчити напам'ять.
Навчити дитину набагато простіше, якщо вона сама «підкаже» батькам, коли можна починати. Наприклад, діти можуть цікавитися у батьків: скільки на годиннику часу в певний момент; 30 хвилин – це багато чи мало; через скільки ми вирушимо на прогулянку. Перш ніж батьки почують подібні питання від свого чада, у них повинна бути грамотно спланована стратегія того, як саме вони будуть навчати своє чадо поняттю «час».
Що має знати дитина, щоб визначати час
Перед початком процесу навчання, батьки повинні точно знати, якою інформацією їх чадо вже володіє і який у нього мінімальний набір знань. Якщо під час навчання було помічено, що малюк володіє далеко не всіма базовими поняттями, тоді необхідно заповнити дані прогалини. Після перевірки пройденого матеріалу – можна переходити на наступний рівень.
Щоб навчити дитину розуміти годинник зі стрілками, потрібно бути впевненим, що вона вміє і знає необхідний мінімум:
- вільно і без запинки рахує від 1 до 12;
- може розпізнавати цифри від 1 до 12 в тексті та серед інших чисел;
- розпізнає стрілки, безпомилково визначає, яка з них показує хвилини, а яка – години;
- показує напрямок руху стрілок;
- рахує до 30;
- може рахувати до 30 «п'ятірками» – 5, 10, 15 і далі.
Однією з найпоширеніших помилок батьків є їх бажання розповісти своєму чаду про все і відразу. Часто дорослі починають з дитиною вивчати цифри від 1 до 12 і відразу ж показують їй годинник. В результаті вона не встигне засвоїти навіть першу частину нової інформації.
Знайомимо малюка з поняттям «час»
Усвідомлювати час дітвора може у віці від 2 до 3 років – це найкращий період, коли батьки повинні детально пояснити малюкові, що таке послідовність подій. Важливо, щоб дитина зрозуміла такі поняття – «спочатку», «зараз» і «потім». Для цього рекомендується промовляти, яка зараз частина дня і що треба зробити:
- вранці зробити зарядку;
- в обід пограти з батьками або своїми однолітками;
- ввечері почитати книгу.
Необхідно разом зі своїм чадом планувати розпорядок дня на наступний день. При цьому можна щодня згадувати – що відбувалося вчора.
Також, варто вивчити більш детально тимчасові проміжки часу. Це необхідно робити, промовляючи заплановані дії: «подивимося мультфільм ще 20 хвилин» або «завтра о 8 вечора почитаємо казки».
Використовуючи такий план навчання, батьки можуть бути впевненими, що до 4-5 років дитина з легкістю вивчить, що таке доба і, які її складові. Для закріплення знань можна читати разом з дитиною різні вірші та розповіді, пов'язані з часом, днями тижня. Крім того можна вивчити короткі пісні, які швидко запам'ятовуються.
Переходимо до поняття хвилин і годин
Після вивчення і усвідомлення терміна «година», переходимо до роботи з механізмом зі стрілками і знайомимося з поняттям «хвилина». Буде потрібно дотримуватися деяких рекомендацій:
- Поясніть дитині візуальні відмінності: одна стрілка коротка і товста, а друга – довга та тонка. Роз'ясніть своєму чаду, що хід кожної зі стрілок починається і закінчується біля цифри 12.
- Важливо пояснити, що 1 година = 60 хвилин.
- Необхідно звернути особливу увагу на вивчення кожного п'ятихвилинного ділення – починаючи з 12 до 1 години. Якщо дитина ще не вміє, тоді важливо навчити ї рахувати «п'ятірками».
- Розбираючись з тим, як навчити дитину користуватися годинником, важливо помітити, що хвилинна стрілка швидша в порівнянні з годинною: коли годинникова зрушиться на одну поділку, хвилинна обійде весь циферблат. Запропонуйте малюкові разом поспостерігати за ходом хвилинної стрілки.
Вивчаючи «хвилини» і «години» вкрай важливо, щоб дитина ознайомилася з ще одним необхідним визначенням – півгодини. Батьки повинні показати малюкові, де знаходиться хвилинна стрілка. Потім, можна буде показати розташування стрілки на 5, 10, 15, 20 і 25 хвилинах.
Робимо саморобний годинник
Усі батьки хочуть, щоб його чадо навчилося з легкістю визначати час, орієнтуючись по добі. Можна скористатися саморобною іграшкою-тренажером у вигляді годинника:
- Використовуємо картон і вирізаємо два однакових за розміром кола різних відтінків. Одне світле коло – потрібно прикрасити цифрами від 1 до 12. Цей годинник буде показувати денний час. Для нічного часу використовують коло темного кольору, і вказують цифри від 13 до 24.
- Додатково вирізують стрілки різних розмірів і відтінків кольору. Щоб дитина перший час не плуталася – стрілки можна підписати.
- «Нічний» годинник підкладаємо вниз під «денний», на якому потрібно з боків трохи надрізати кожну цифру. Таким чином, при піднятті картонного відрізку утворюється невелике вікно.
- Посередині саморобного годинника потрібно буде прикріпити дві стрілки, використовуючи спеціальну декоративну кнопку.
- Покажіть дитині картонний годинник і розкажіть, якій «денній» цифрі відповідає «нічна». При кожній зміні положення стрілок, не забувайте, питати у дитини котрий час. Це відмінне тренування, яке можна проводити в будь-який зручний час.
Ігри для закріплення знань
Всі теоретичні знання обов'язково повинні бути підкріплені практикою, а саме вправами в ігровій формі. Це відмінна «перевірка» отриманих навичок. Для засвоєння набутих знань, можна запропонувати малюкові кілька цікавих ігор:
- Використовуючи макет годинника – паперовий або картонний, батьки можуть спланувати дитячий день. При цьому важливо враховувати побажання дитини і вписувати в режим її пропозиції. Виставте стрілки на час, коли дитина прокидається, і запропонуйте їй далі самостійно пересувати хвилинні стрілки по ходу виконання певного завдання.
- Правильно – не правильно». Час від часу міняйте стрілки на годиннику і питайте малюка, чи правильно показаний час. Щоб перевірити, як малюк орієнтується в поняттях «день / ніч», можна грати з ним в таку гру: вдень виставити вечірній час і запитати у дитини чи правильно показує годинник. У разі негативної відповіді попросити дитину розповісти, чому вона так думає.
Під час вивчення важливо ознайомити дитину і з більш складними визначеннями – опівдні, чверть години. Для цього можна запропонувати їй пограти в автостанцію, де необхідно правильно відправляти автобуси – точно в зазначений час. Запропонуйте малюкові самостійно пересувати стрілки, вказуючи – який час потрібно обрати.